05/29/26

Cypern och musikvideo

Nu var det ett tag sen jag skrev. Jag har varit på semester i Cypern men om vi backar bandet så spelade jag in en musikvideo precis innan jag åkte iväg.
Allting blev väldigt i sista stund med tanke på att releasen är 12 juni och jag skulle resa bort.
Det var svårt att få till ett datum och en studio som funkade för inspelningen. Men vi fick till slut tag i den bästa studion vi kunde hitta för detta: ABBA – studion. På Soundtrade som studion heter finns ABBA – flygeln kvar och det var vid den vi spelade in. Det blir en fin anknytning till min producent Paris Edvinson som spelade in där med ABBA – gänget för många år sedan.
Brorsan, Tim, var med även denna gång. Vi spelade in 3 låtar och han sjunger bara på två men han funkar så bra och det blir verkligen jättebra med hans insatser så han fick vara med på alla tre!
Igår var jag och tittade på resultatet som Jayce på Viktora film har filmat. Jag blev jättenöjd med alla videor, förutom en pytteliten redigering med ljuset på en av låtarna. Jag brukar vara ute i god tid men nu är det inte långt kvar till singeln släpps så allt ska laddas upp i dagarna. Funderar på att visa det för brorsan också innan premiären.

05/8/26

Musikvideoinspelning

Snart ska jag iväg och spela in musikvideo i Solna.
Studion vi ska vara i heter Soundtrade och i den finns ABBAs flygel som jag ska spela på, det blir kul.
Jag är lite stressad och ska iväg snart så skriver mer senare….

04/24/26

Drömspelning och mer sångövning

Nu har jag övat så mycket sång att jag måste vila i några dagar.
Efter att ha hittat precis det jag ville i rösten övade jag ännu mer och känner mig lite trött i halsen, vilket är lätt hänt efter så mycket övning varje dag.
Jag har lite färre konserter nu och har därför lagt mer krut på övandet generellt (även på piano).

Den här veckan har jag också bokat in två spelningar till, en i oktober här i Järfälla och en i Mellerud där jag aldrig har varit.
Jag fick en bild på spelstället vid Mellerud, det ser såååå fint ut!
Jag ska spela där ute i vattnet!


04/17/26

Sångteknik

För ett år sedan bestämde jag mig för att verkligen gräva mig djupt in i sångtekniken.
Jag har sjungit mycket och gått till olika sångpedagoger men nu ville jag utvecklas genom att öva kontinuerligt själv – varje dag.
Det började med youtube videor med beltingövningar och fortsatte med mixklang, twang och fyllighet.
En av dom bästa övningarna jag hittade var min stora idols dagliga rutin. Celine Dion gör varje dag en uppvärmningsövning som sätter igång hela kroppen och får rösten helt avslappnad.
Nu har jag kört den övningen flera ggr i veckan i över ett år. En dag för 2 veckor sedan stod jag och övade som vanligt när det plötsligt var som att allt klickade på plats! Jag hade hittat en röstkvalitet som jag har letat efter hela året! Plötsligt satt det bara! Efter det har det gått några gånger med just den tekniken men den kräver flera veckors träning innan jag kan sätta det kontiunuerligt.
Jag fick ut en stark klang på höjden utan att pressa halsen eller använda en smalare klang, det är precis dit jag velat komma!
Nu kommer jag att fortsätta med det här. Det blir ju flera konserter i sommar och kring albumsläppet i september och då vill jag att allt sitter extra bra, så att denna kvalitet hörs.

04/3/26

Videoinspelning

Jag har haft en konsert sen sist jag skrev här. Det var i Gustaf Vasa kyrka som jag äntligen har lärt mig att stava rätt (tidigare stavade jag med v). Jag har aldrig varit en detaljerad person som ser varenda detalj utan är kanske mer impulsiv och ser till helheten.
Konserten gick bra i alla fall och jag träffade en del intressanta personer. Det var speciellt en kille som ville prata väldigt mycket och ta en kaffe efteråt. Han var trevlig men jag tackade artigt nej.

Nu funderar jag väldigt mycket kring albumet. Jag har nämligen tänkt att släppa videos i samband med albumet. Eftersom jag är väldigt mycket mig själv som artist så vill jag att videon ska vara avskalad och naturlig, helst i en studiomiljö. Nu ska jag bara få svar på när studion är ledig och sen boka upp filmare och brorsan som också ska vara med.

03/13/26

Album börjar bli klart

Wow! Nu börjar det närma sig!
Albumet börjar bli färdigt, det är i princip bara mastringen kvar.
Paris och jag har suttit med detta i över ett år och jag känner att det har hänt mycket. Jag har övat sång och piano flera timmar om dagen och märkt att jag har utvecklats – speciellt med sången.
Förra veckan lyssnade jag på mixar hela veckan för att höra varenda liten grej som behöver finputsas.

När allt är klart med mastringen är det dags att fundera över video.
Jag tänkte göra något som är enkelt och naturligt, vilket passar mitt artisteri.

På tisdag blir det spelning i Gustaf Vasa kyrka, jag sjunger vid en stor flygel. Det blir kul!

02/26/26

Brorsan i studion

I tisdags var min bror Tim i studion vid Medborgarplatsen. Paris var med och spelade in och jag peppade mest. Tim la både gitarr och kör på 6 låtar och vi höll på hela dagen. Det var riktigt kul! Hans sound är väldigt poppigt och passar bra med Paris retrosound. Vi har spelat väldigt mycket ihop så det är lätt för oss att synka i låtarna. Sista låten körade vi lite ihop, då körde vi en unison stämma.
Nu håller Paris på med mixarna och jag ska ägna eftermiddagen åt att lyssna på mixarna.
Idag blev det en ögonblicksbild från en videoinspelning när Tim körar. (Se ovan)

02/6/26

Sista sångpålägget

I helgen gör jag sista sångpålägget innan min brorsa ska komma och lägga kör och gitarr på albumet.
Har också suttit och pratat med flera spelställen om sommaren och våren. I januari och februari brukar mycket vara osäkert och det brukar dröja till mars, april innan vi spikar fler av gigen.

01/30/26

Albumplanering

Förra veckans spelningar gick bra men det var två helt olika publiker.
Den första spelningen hade en lugn atmosfär över sig och publiken satt som i trans. Konserten var fullsatt och publiken verkade uppskatta det djupa och lite melankoliska melodierna.
På fredagen kände jag en annan atmosfär i luften redan när jag kom. Publiken var mer uppe i varv och när jag spelat klart programmet ropade de efter ett extranummer med upptempo.
Det jag gör är ju mer avskalat och nära och det är så jag kommer att fortsätta resan framåt med nya albumet som kommer i september.
Den här veckan har jag suttit och lyssnat på mixar från Paris Edvinson som proddar allt.
Det låter väldigt live, precis så som jag vill ha det. Det ska kännas som att jag står i ditt vardagsrum och sjunger och spelar.
Nu har jag precis bokat studiotid för att få in brorsan på några av låtarna. Våra röster matchar ju varann SÅ bra och så ska han göra gitarrpålägg också.

01/16/26

Spelningar i veckan

På onsdag spelar jag i Kallhäll i Folkets hus. Jag bor rätt så när men har aldrig varit där inne så det blir spännande eftersom det är relativt nybyggt.
Dom har ett gammalt piano fick jag höra men det är så ostämt så här är det bäst att ta med sig ett eget.
13.30 på onsdag spelar jag.

Nästa gig blir på fredagen fast på Odenplan, jag ska spela på Vasaträffen. Där har jag spelat förut med Stefan men denna gång sitter jag själv vid pianot.
13.30 är tiden där också.

I helgen ska jag lägga sång på nya låtar inför albumsläppet i september, det blir kul.